WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA

WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA
SENYUM...

-Salamullahi alaik-

Wednesday, November 4, 2009

WOW...SPEACHLESS!

Hari ni 5 Nov 2009,kali kedua aku mghadiri kelas Basic Themes of Al-Quran...sejak smalam aku sudah brsedia utk blajar tajuk prtama BTQ...Al-Hidayah(Guidance)...mula2 mmsuki kls,aku mngagihkan krtas hand-out kpd smua sisters,biase la,sudah mnjadi tggjwbku sbg class representative kan...

Mula2 Mdm Ariyanti mmperkenalkan definisi Al-Hidayah itu sendiri...hidayah trbahagi kpd 2 jenis, iaitu hidayah khas & hidayah umum. The special hidayah is the guidance that Allah give to whom he love & he wishes.Therefore,the general hidayah is the hidayah that Allah give to the whole creation without any axception. Mksudnya,hidayah umum ni dikurniakan olh Allah kpd sluruh mkhluknya iaitu manusia,binatang,tumbuh2an n galaksi alam semesta.Hidayah umum ini juga mrangkumi Ilham Fitrah that is Natural Inspiration,Guidance of senses/feeling,The Guidance of Intellect n lastly Religion. Semua 2 brkait rapat sbnrnya.Sbg contoh,fitrah smulajadi seorang manusia ialah makan,minum n tidur,lelaki akan mnyukai prmpuan n sbgainya.Mdm mnyatakan bahawa hidayah umum ini bkn hnya utk manusia,ttpi juga utk haiwan.Aku tringat pd kucing ksayanganku yang tlh mati setahun yang lps stlh bbrapa hari aku mlihatnya memakan rumput...erm,pd waktu itu aku hanya mnyangkakan kucingku itu buang tabiat nk mmpus agknya..he...tp madam mmberitahuku apabila seseekor kucing itu sakit,Allah tlh mmberinya hidayah utk memakan rmput utk mrawat pnyakitnya...Ya Allah,aku kerdil dlm mentafsir apa yang brlaku dlm hidupku...Rupa2nya kucing aku itu sakit...mana la aku tau...Ya Allah,btapa bsrnya kudrat kkuasaanMU.Mdm manambah lagi bbrapa cntoh lain brkaitan animal kingdom. Knapa lebah mmbina sarangnya di tempat yang tinggi,bkn di atas tanah? Aku trtanya2 mngapa,rupa2nya lebah mmbina sarangnya di tmpat yg tnggi utk mlindungi madunya.Madu yang trbaik hanya akn trhasil dr tmpat yang sjuk...Jd,sbb itulah Allah tlh mmberi hidayah utk lebah agar mmbina sarangnya di tmpat yang tggi...smakin tggi ssuatu kdudukan dr paras laut,bukankh smakin sejuk tmpt trsebut?? Subhanallah...lebah juga ialah binatang yang pekak,lebah brkomunikasi antara 1 sama lain dgn mggunakn gerak tari,itu juga mrupakan hidayah.


Madam brtanya lg pd kami,knape sarang lebah brbntuk hexagon(segi enam) n bukan brbntuk bulat? Jwpan madam ckup mmbuka mataku utk mlihat n mneliti kbesaran Illahi..Benar,bntuk hexagon mmpunyai ikatan yang kukuh apabila digabungkan antara 1 sama lain krana tidak mninggalkan ruang walau sdikit pn jika dibandingkan dgn bntuk bulat yang smemangnya tidak kukuh apabila digabungkan brsama..Allah tlh mnganugerahkan hidayah ini utk lebah agar mmbina sarangnya dgn bntuk hexagon agar ianya kukuh..aku tiada kompromi ttg ini smua,bnr2 speachless aku dibuatnya! Semut pula blh brkomunikasi dlm 4 bahasa...kalah aku...hehe...MasyaAllah..Bg dunia spider pula,utk pngetahuan kalian,labah2 sbnrnya buta. Utk mmrangkap mangsanya,labah2 mmpunyai deria yang ckup kuat pada kakinya n pada badannya...Jd,tidak hairanlah labah2 juga mmpu hidup n mncari mkn wlupun brkeadaan buta.Aku tidak mampu mngucapkan apa2 slain brsyukur n bnr2 mrasa kerdil di sisi Allah...siapalah aku pd pandanganMU Ya Kareem...




No comments:

Post a Comment