WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA

WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA
SENYUM...

-Salamullahi alaik-

Saturday, December 5, 2009

APAKAH WARNA HIDUPMU?

Allah mnjadikan alam semesta penuh warna-warni...bkn hanya 1 warna...setiap apa yang Allah ciptakan wajib ada hikmah di sebaliknya. Kita sbg makhluk Allah yang plg unik,yang berbeza dengan ciptaan Allah yang lain pada akal perlu mngkaji n mengetahui rahsia di sbalik stiap ciptaan Allah ini... WARNA....warna cukup sinonim dengan manusia n alam semesta...dengan warna kita dapat mngenali sesuatu benda dengan mudah...sbg contoh Allah ciptakan pepohonan dengan warna ketenangan iaitu hijau...Allah mencipta lautan yang trbentang luas dengan warna biru n sbgainya.. Dalam konteks diri manusia pula, pmilihan warna itu sedikit sebanyak mencerminkan keperibadiannya. Apakah warna pilihanmu? Setiap manusia mesti mmpunyai warna yang digemari n disukai...anda tentukan sekarang...baiklah...sbg contoh, anda peminat warna merah... Anda mmbeli sebuah kereta yang brwarna hitam, tmpt duduk brwarna hitam aksesori dalaman kereta anda trsebut semuanya brwarna hitam. Jadi anda yang sememangnya mminati warna merah mesti meletakkan ssuatu yang brwarna merah di dalam kereta anda tersebut supaya warna kegemaran anda itu sntiasa di pandangan mata...itu sbg contoh... Setiap pemilihan warna ada pro n kontranya..dgn kata lain pmilihan ssebuah warna mmpunyai baik n buruknya.. Jom kita sama2 lihat...jeng jeng jeng....:


1- MERAH : Inovatif & Kreatif.

Peminat warna merah kbiasaannya seorang yang kreatif n inovatif...Meraka lebih mnyukai ssuatu yang brsifat seni sprti lukisan,kraftangan n sbgnya. Warna merah juga mrupakan warna prlambangan masyarakat Cina sjk dulu kala lagi. Warna merah amat sinonim dengan lambang keberanian n tidak kenal erti putus asa. Tapi perlu di ingat bahawa peminat warna ini kbiasaanya seorang yang kasar n tidak mmikirkan tentang perasaan orang lain... Jika dia brgurau,bgnya setiap gurauan blh diterima oleh setiap orang tnpa mmikirkan kdg2 ada juga manusia yang mnganggap gurauan sbg ssuatu yang serius. Jadi berhatilah2 n ubah sikap anda jika anda mmpunyai sikap ini... Tidak salah mminati warna keberanian ini!

2- HITAM : Berani mengambil Risiko

Bagi orang yang mminati wrna universal ini, bliau sememangnya berani mngambil risiko dlm prkara yang ingin di lakukan dlm idup. He also works best under pressure. Tapi prlu di ingat bhwa pminat wrna ini kbiasaannya seorang yang mnyembunyikan sifat hitam dlm dirinya. Jika anda pminat warna hitam...cuba nilai diri anda dr knyataan ini. Adakah anda mmpunyai sebuah dompet? Ya klu ada, apekah prkara asas yang biasa diletakkan dlm dompet? Duit,kad pengenalan,kad bank,kad kredit & kad nama. Betul? Baiklah, pminat warna hitam bnyakannya slalu mletakkan ssuatu yang tidak berguna di dlm dompetnya dlm jangka masa yg lama cntohnya sprti slip bank, nota2 kecil yang sudah brtahun lamanya n sbgnya. Peminat warna ini juga suka mngguhkan ssuatu kerja yang di lakukan pd hari ini ke hari yang sterusnya n seterusnya... Walaupun mmpunyai ms yang singkat utk mnyiapkan ssuatu tugasan, tugasan itu tetap blh disiapkan namun pastinya hasil yang diharap tidaklah secemerlang kerja yang disiapkan di awal waktu. Jadi ubahlah sikap anda, jgn mnjadi trlalu selekeh pd pndgn mata manusia!


3- HIJAU : Seorang Yang Romantis
Peminat warna hijau mrupakan seorang yang mncintai alam...suka mndengar pada kicauan burung2, gemar mmerhatikan alam sekeliling,suka berjalan2 n makan angin serta cintakan kebebasan.. Si hijau ini suka bebas,sprti beburung di awan. Semestinya peminat hijau juga seorang yang cukup penyayang,romantis n amat setia...Jika bliau bkerja sbg seorang guru, maka beliau suka mnetapkan pndiriannya n bkrja sbg seorang guru sampai bila2...tidak suka brtukar2 kerja n apabila brkahwin,beliau amat setia dengan pasangannya. But beware! Si hijau ini tidak mmpu hidup sndiri,beliau mmerlukan seseorang di sisinya sbg pnyokong n pndorong krana bliau ini susah utk hidup tnpa teman...manja! Jadi cubalah utk brubah agar lbh brdikari jika anda mmpunyai sikap ini.

4- JINGGA : Energetic!
Peminat jingga mrupakan seorang yang aktif, gemarkan aktiviti outdoor n suka mngembara. Namun jika trlalu kerap mmakai pakaian yang brwarna jingga,ini blh mngurangkan sikap aktif trsebut n brtukar mnjadi agak malap dr segi pmikiran. Kerana kajian sains mngatakan warna jingga adalah warna utk meredakan tekanan dalaman manusia. Cuba kita lihat di luar kotak seketika... Kenapa baju banduan di Penjara Guantanamo USA brwarna jingga? Ya, ini adalah utk mngurangkan pmberontakan n kecamuk dlm diri banduan2 di pnjara trsebut krana wrna jingga adalh pereda kmarahan... Seorang plajar skolah rendah yang brgduh dgn kwn sekelasnya di skolah kmbali mrasa tenang slps mlihat bas skolah yang lalu di hadapannya yang brwarna jingga. Bgitu juga dengan sami2 Buddha yang mmkai pakaian yang brwarna jingga,apabila mreka mlihat rumah2 yg bsr, kreta2 mewah,makanan2 yang mahal n sdp2 mreka dpt mgawal keinginan n khendak mreka krana pkaian yang mreka pakai itu mmpu mngawal khndak nafsu mreka.


No comments:

Post a Comment