WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA

WAN SITI NURFATIMAH MOHD HATTA
SENYUM...

-Salamullahi alaik-

Saturday, March 17, 2012

Mnjawab persoalan2 kalian


Adik aku yg belajar Diploma pengajian islam (sejarah & tamadun) kt Unisza slalu brtanya aku ttg pembahagian masa secara efektif. Teman2 sekelas & seangakatan dgn aku pn ade yg brtanya mcmna aku bahagikan masa aku bljr,brprsatuan,mngajar kwn2 dan sbagainya. Aku tidaklah bgitu gah seperti yg diperkatakan oleh kbanyakan orang. Aku ini insan biasa yg pnuh dgn kelemahan cuma aku sntiasa cuba, cuba dan trus mncuba utk trus mncari ksmpurnaan dlm hidup. Di sini aku ingin kongsikan tip2 kcmrlangan belajar brsama kalian...berdasarkan pngalaman diri aku sndiri. Smoga ada manfaat utk semua...



1. Asingkan masalah peribadi dgn pelajaran,jgn dicampur adukkan. Peribadi lain, pmbelajaran lain. Jika dicampurkan mnjadi nasi kerabu,alamatnya birulah warnanya...=)

2. Belajar scra "smart", bukan "hard". Kena pndai tackle soalan dan tackle hati pnsyarah dgn jawapan kita dalam peperiksaan, give the best answer as good as we can.

3. Minta ibu kandung mndoakan kita stiap hari, jgn derhakainya. Brbuat baik kpada kedua org tua. Doa ibu adalah doa yg paling mustajab tnpa hijab. Trus Allah makbulkn brbanding dgn doa sndiri. Jgn malu mminta ibu mndoakan kita.

4. Makan makanan yg sihat. Minum madu,jus Tok Guru yg baik utk minda, badam, kurma. Makan stiap hari. Ingatan akn kuat & jauh daripada malas. Jgn makan mknn yg masam trutamanya asam masin krana mlemahkan daya pmikiran anda.

5. Bantu kwn2 yg mmrlukan bantuan kita dlm pljrn. Skali kita tolong org, bribu2 kali bntuan Allah dtg kpd kita, In sha Allah.

6. Jaga hubungan dgn Allah, ibu bapa, kwn2, pnsyarah2 dan org2 skliling kita.

7. Kena ada ulangkaji yg brterusan,jgn blajar di minit2 trakhir sblm pperiksaan.

8. Akhir skali... Doa yg brterusan. Buat solat hajat & solat istikharah. Solat istikharah tu bkn utk mntk ptnjuk jodoh je tau. Tapi ditunaikan juga utk mminta ptunjuk dr Allah smoga stiap kputusan yg kita buat dlm hidup kita mrupakan kputusan yg trbaik.

Jadi....study smart & slmt bramal...=)

1 comment:

  1. rm1/pc strip test upt pregnancy dan rm1.20 stript test opk kesuburan
    email; lovidoobidoo@gmail.com
    blogshop; http://tester-kesuburan-pregnancy-murah.blogspot.com/
    sms:puan nor 0122723104

    ReplyDelete